A vasúti szárnyvonalak bezárásának hulláma ráirányította figyelmünket egy, a Nyugat-Európában már alkalmazott megoldásra: a használaton kívüli vasúti pályákat kerékpárút formájában újra bekapcsolják a közösségi közlekedés vérkeringésébe. Azonban a végleges bontás helyett a vasúti forgalom esetleges újraindítása lehetőségének megőrzése és a vasúti pályák állagának költséghatékony megóvása céljából a sínek burkolásának megvalósítására koncentráltunk.
A Rubway Monolit fantázianevű termékünket 2014-től a GOP-1.1.1-11-2012-0567 azonosítószámú projekt keretében fejlesztettük. A projekt címe: „Gumihulladék felhasználásának kutatása, monolit síntakaró szegmensek előállítási és beépítési technológiájának innovatív kutatásfejlesztése elsősorban kerékpárutak kialakítása céljából”.
A lefedésre kerülő sínpálya adottságait figyelembe véve ún. „hajlékony pályaszerkezet” alkalmazását választottuk. A kerékpárút kopórétegének kialakításakor moduláris felépítés és előre gyártható síntakaró monolit szegmens alkalmazása mellett döntöttünk, kihasználva a szabványos alépítmény nyújtotta előnyt és szem elől tartva a vasúti pálya roncsolása nélküli visszabontásának lehetőségét, a sínpálya jövőbeni használatának biztosítását.
A monolit szegmensek kialakításánál figyelembe kell venni, hogy a tervezett megoldásnak lehetővé kell tenni a gyors szerelést és az eredeti, vasúti közlekedésre alkalmas állapot visszaállítását. Mivel a szegmensek alapvetően elasztikus anyagból készülnek, a rögzítésre a sínkamra alámetszés elegendő. A két sínszál közötti nagy térfogatú résznek nem célszerű költséges anyagot használni, de a következő alapvető tulajdonságokkal kell rendelkeznie:
− rugalmas, hidegálló, megfelelő (a kutatás során meghatározandó keménység, nyomószilárdság)
− lég- és vízáteresztő (korróziós és szétfugázási problémák megelőzése)
− olcsó
A szegmenseket a közlekedési komfortot és a tartósságot biztosító fedőréteggel kell ellátni. Ez a réteg, bár összetevői hasonlóak, mint a kitöltő szegmensanyag, alapvetően eltér tulajdonságaiban:
− rugalmas, hidegálló és kopásálló, gördülő súrlódási ellenállása minimalizálandó
− jól (elválaszthatatlanul) kötődik a kitöltő anyaghoz
− vízzáró, fény- és hidrolízis álló
− a rendszer esztétikai megjelenését biztosítja.