Önt is dühíti, hogy a meglévő kevés kerékpárúton miért marad el az állagmegóvás? Ön sem érti, miért kell kátyús, repedezett, veszélyeket rejtő kerékpárutakon szlalomoznunk? Van egy csapat, aki 2012-ben megunta a siránkozást és úgy döntöttek, változtatnak.

 

Közel 5 év munkája érett be 2017 májusában, amikor a Kriba Hungary Kft Rubway Multisport fantázianevű fejlesztése megkapta az értékesítéshez szükséges engedélyeket, mondta Berki Attila, a cég ügyvezetője a projektet lezáró miskolci eseményen. „Hosszú távú, tartós megoldásban gondolkodtunk. Tapasztalatunk szerint: még ha az önkormányzatok meg is építik a kerékpárutakat, pénzük már nem marad a fenntartásukra. Ez a jelenség ismert az EU más államaiban, nem csak Magyarországon. Célunk az volt, hogy olyan multi-funkciós sportburkolatot és kerékpárút-építési technológiát hozzunk létre, amely nem kátyúsodik, nem repedezik és minél ritkábban merül fel karbantartás. A karbantartás pedig legyen elvégezhető gyorsan, alacsony költséggel, drága eszközpark nélkül, maradéktalanul visszaállítva az útszakasz eredeti állapotát.”

 

Dr Erdélyi János, a projekt műszaki irányítója ad betekintést a fejlesztés technológiai hátterébe. „A kerékpárutak tervezői előírási sablonokkal dolgoznak, kódolva a pályák várható hibáit, a karbantartási költségek növekedését. A hagyományos aszfalt vagy beton burkolatú utak felülete nem vízáteresztő tulajdonságú, így a nagyobb esőzések alkalmával vagy hóolvadáskor a csapadékvizeket koncentráltan vezetik el, ezáltal egyenetlen vízterhelésnek kitéve a pálya alépítményét. A Rubway Multisport Flow egyedi termékelőnyt kínál: nem csak a felszíni burkolat, hanem a teljes útpályaszerkezet vízáteresztő, így – a természeti környezetben található mechanizmushoz hasonlóan – közvetlenül a talajba vezeti a csapadékot. Egyúttal az aszfaltnál rugalmasabb burkolat jobban ellenáll az útpályaszerkezet alépítménye mozgásának, mint az aszfalt vagy a beton..” Másrészt a hagyományos útburkolatokat jelentősen roncsolhatja a napon belüli hőmérséklet-ingadozás, mely kátyúsodáshoz, felületi repedések kialakulásához vezethet. A Rubway Multisport ellenálló a faggyal, az erős napsugárzással és a hőtágulással szemben is.

Dr Erdélyi János és Berki Attila társaságában Dr Dimény Imre megnyitja a Rubway kerékpárutak projekztáró rendezvényét.

 

Szinergiák

 

Az anyag pontos összetétele és gyártási technológiája hétpecsétes titok, de a cég annyit elárult, hogy újrahasznosított gumiőrleményt is tartalma, amely a burkolat már említett rugalmasságán túl hozzájárul a fenntartható fejlődéshez is: 1 kilométer Rubway Multisport kopórétegében több, mint 2000 darab, átlagos méretű személyautó-abroncs gumitartalmának környezetbarát újrahasznosítására kerül sor.

 

A Rubway Multisport multi-funkciós sportburkolat kiszolgálja az egész család igényeit: a kerékpárosok mellett kocogók, gyalogosok, babakocsik, kerekesszékkel közlekedők, görkorcsolyázók és lovasok számára is használható. Alkalmas kerékpárutak mellet gyalogutak, járdák, sétányok, lovas ösvények burkolására vagy erdei utak akadálymentesítésére. Telepítése kifejezetten javasolt olyan területeken, ahol az építés pillanatában előre látható, hogy a karbantartásra szánt források limitáltak.

 

A csapat innovatív gondolkodását mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy a vasúti szárnyvonalak bezárásában is meglátták a lehetőséget. Nyugat-Európában vannak példák arra, hogy a használaton kívüli vasúti pályákat kerékpárút formájában újra bekapcsolják a közösségi közlekedés vérkeringésébe. Azonban a végleges bontás helyett a vasúti forgalom esetleges újraindítása lehetőségének megőrzése és a vasúti pályák állagának költséghatékony megóvása céljából a sínek burkolását megvalósító kerékpárút-megoldást dolgozott ki a cég, melyhez európai uniós pályázati forrást is nyertek.

A Rubway Multisport Flow kerékpárút prototípusa

 

Lesz-e próféta saját hazájában?

 

A gazdasági realitás azt mutatja, hogy a jelenleg alkalmazott kerékpárút-építési technológia, a pályáztatási rendszer, illetve a kivitelezés ellenőrzésének megkérdőjelezhető szigora inkább szolgálja a kivitelezők, mint a köz érdekét. Több médium beszámolt már arról, hogy adott pályázatban a legolcsóbbnak tűnő vagy a kivitelezéskor a technológia fegyelmet mellőző kerékpárutak átadás után rövid idővel leromlanak, a közlekedés biztonsága és komfortja az elvárhatónál alacsonyabb. Az aszfalt és beton borítású kerékpárutakba kódolt gyakoribb karbantartás pedig szintén a kivitelezők számára jelent többletbevételt.

 

A rendezvényen jelenlévő Masa Zoltán, a Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke szerint minél több olcsón karbantartható kerékpárútra lenne szükség. A Szövetség is tesztelte a Rubway-t, tapasztalataik egyeznek a fejlesztést ellenőrző és értékesítését engedélyező ÉMI (Építésügyi Minőségügyi Innovációs Nonprofit Kft.) méréseinek eredményeivel: a burkolat tapadása és rugalmassága alapján kifejezetten ajánlott kerékpárút célú hasznosításra.

Masa Zoltán, a Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke és Berki Attila, a fejlesztést végző Kriba-Hungary Kft ügyvezetője kipróbálja a Rubway Multisport Flow kerékpárút prototípusát.

 

A projekt résztvevői és a meghívott vendégek is kipróbálták a Rubway Multisport Flow kerékpárút prototípusát.

 

Berki Attila, a cég ügyvezetője optimista: „Büszkék vagyunk arra, hogy észak-magyarországi központú cégként, magyar fejlesztésű, túlnyomórészt magyar alapanyagokból, magyar kivitelezésben készülő termékeket hoztunk létre, mely az alacsonyabb terhelést jelentő, kerékpáros, gyalogos, kerekes-székes forgalmat bonyolító útfelületek esetében az aszfalt és a beton XXI századi alternatívája lehet. Célunk, hogy innovatív kerékpárút-építési technológiánkat hazánkban és külföldön is elterjesszük, ezzel is segítve a fenntartható fejlődést, a kerekes-székes közlekedés akadálymentesítését, hozzájárulva az egészséges életmódra neveléshez és a kormány kerékpáros közlekedést és turisztikai attrakciófejlesztést támogató törekvéseihez.”